Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Airbus A310 - vervolg



De voornaamste concurrent van de Airbus A310 werd de gelijktijdig ontwikkelde Boeing 767. Een verschil is dat de A310 een bredere romp heeft, waardoor er in de economy klasse acht passagiers naast elkaar kunnen zitten tegen zeven in de 767. Dankzij de grotere rompdiameter kan de A310 in het vrachtruim twee rijen LD3 vracht- en bagagecontainers meenemen, die uitwisselbaar zijn met de Boeing 747, DC-10, TriStar en A300. In het smallere vrachtruim van de 767 past maar één rij van die containers, wat ruimteverlies geeft. Voor de 767 worden daarom vaak containers gebruikt van een afwijkend model. De mogelijkheid om optimaal LD3 containers te kunnen meenemen maakte de A310 geschikter voor maatschappijen die veel vracht vervoeren in de 'buik' van hun passagiersvliegtuigen. Voor de KLM was dit een belangrijke overweging om voor de A310 te kiezen.

In Nederland vlogen de KLM, Martinair en Transavia met de Airbus A310. De KLM ontving in 1983, 1984 en 1985 tien A310-200 toestellen. Vanwege een arbeidsconflict over het verdwijnen van boordwerktuigkundigen kon de KLM er eerst enige tijd niet mee vliegen. In 1996-1997, toen veel vracht in Europa voortaan met vrachtauto's werd vervoerd in plaats van in vliegtuigen, verving de KLM de Airbussen met Boeing 767-300's. De ex-KLM toestellen kwamen na ombouw tot vrachtvliegtuig in dienst bij het Amerikaanse koeriersbedrijf Federal Express.

Martinair vloog van 1984 tot 1995 met twee A310-200's. Eén van deze toestellen was een A310-200C (Convertible) met een interieur dat afwisselend ingericht kon worden voor vracht- en passagiersvervoer. Deze A310 was de enige die nieuw vanaf de fabriek van een grote vrachtdeur op het bovendek was voorzien. De twee ex-Martinair toestellen vliegen nu eveneens bij Federal Express. Transavia vloog in het zomerseizoen van 1998 enkele maanden met een gehuurde A310. Thans hebben de Nederlandse maatschappijen het type niet meer in gebruik.

Op Schiphol komt de Canadese chartermaatschappij Air Transat (foto boven) nog regelmatig met de Airbus A310. De foto onder toont een A310 van Air India.



Technische gegevens van de Airbus A310-200:

Lengte: 46,66 meter
Spanwijdte: 43,90 meter
Hoogte: 15,80 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 220
Leeggewicht: 80.142 kg
Maximum startgewicht: 142.000 kg
Maximum kruissnelheid: Mach 0,84
Vliegbereik: 5.058 - 9.567 km
Motoren: P&W JT9D-7 of GE CF6-80C (230 tot 260 kN)


Foto Galerij....
* Airbus A310 * Vervolg * Foto Galerij *
* Airbus A300 * Airbus A310 * Airbus A318 * Airbus A319 *
* Airbus A320 * Airbus A321 * Airbus A330 * Airbus A340 *
* Airbus A350 * Airbus A380 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's