Vliegtuig Homepage - Antonov An-124 Ruslan

Home           Nieuwsfoto's    

 

Antonov An-124 - vervolg

Antonov An-124 Volga-Dnepr

De levensduur van de Antonov An-124 'Ruslan' is tamelijk kort en de motoren zijn niet erg betrouwbaar. Daarom heeft Antonov samen met westerse bedrijven gestudeerd op varianten met westerse motoren, zoals de Rolls-Royce RB.211 of de General Electric CF6-80, maar tot dusver heeft dat geen resultaten opgeleverd. Van de An-124 zijn ongeveer zestig toestellen gebouwd. Een aantal daarvan is oorspronkelijk afgeleverd aan de Russische luchtmacht en later aangepast voor een civiele rol. De productie eindigde in de loop van de jaren negentig, maar vijf destijds niet voltooide toestellen zijn in de jaren 2001-2004 alsnog afgebouwd.

De oorspronkelijke militaire uitvoering wordt aangeduid als An-124 en de civiele variant als An-124-100. Een gemoderniseerde versie is de An-124-100M150 met krachtiger en stillere motoren, een gemoderniseerde cockpit, een hoger startgewicht en een groter laadvermogen. In eerste instantie kunnen bestaande toestellen worden gemodificeerd tot -M150, maar er zijn serieuze plannen voor het herstarten van de productie van nieuwe vliegtuigen.

Antonov heeft ideeën voor de ontwikkeling van een 5,90 meter langere uitvoering, de An-124-300, waarin veel technologie van de grotere An-225 moet worden verwerkt. Deze versie zou tevens een grotere spanwijdte moeten krijgen en een hoger startgewicht. Mogelijk krijgt deze variant - als die er komt - westerse motoren. Ook zijn er ideeën voor een kortere variant met een aangepaste romp en een hoger vrachtruim, geschikt voor ladingen die niet in de bestaande vliegtuigen passen.

Op Schiphol is de Antonov An-124 vrij regelmatig te zien, meestal in de kleuren van het Antonov Design Bureau (Antonovs eigen luchtvaartmaatschappij) of Volga-Dnepr Airlines uit Rusland (foto boven). De An-124 van Libyan Air Cargo is een zeer zeldzame verschijning op Schiphol (foto onder). Op Maastricht Aachen Airport heeft meer dan drie jaar lang een An-124 aan de ketting gestaan. Dit toestel is uiteindelijk geveild en verkocht aan het Britse Air Foyle, waarna het op 3 februari 2001 vertrok.

Antonov An-124 Libyan Air Cargo
Foto: Jan Vet

Technische gegevens van de Antonov An-124-100 'Ruslan':

Lengte: 69,10 meter
Spanwijdte: 73,30 meter
Hoogte: 20,78 meter
Laadvermogen: 150.000 kg
Leeggewicht: 175.000 kg
Maximum startgewicht: 402.000 kg
Kruissnelheid: 800 km/uur
Vliegbereik: 4.500 km
Motoren: Ivchenko Progress ZMKB D-18T turbofans (230 kN)



* Antonov An-124 * Vervolg *
* Antonov An-12 * Antonov An-24 * Antonov An-124 *
* Antonov An-225 * Antonov An-140 * Antonov An-148 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com