Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 767

Boeing 767-200 US Airways



De Boeing 767 is een tweemotorig widebody verkeersvliegtuig voor middellange afstanden en is geschikt voor het vervoer van circa 200 tot 300 passagiers.



Na een aantal jaren van studies besloot Boeing in 1978 definitief de Boeing 767 te gaan ontwikkelen. De vliegtuigbouwer deed dat parallel met de 757 en beide vliegtuigen hebben zoveel mogelijk identieke onderdelen en systemen. Zo zijn onder meer de cockpits nagenoeg identiek, zodat vliegers gemakkelijk van het ene type kunnen overschakelen op het andere. De 767 heeft een bredere romp dan de 757 en geldt als de widebody (breedrompvliegtuig) met de kleinste rompdiameter. In de cabine kunnen in de economy klasse zeven stoelen naast elkaar staan met daartussen twee gangpaden. Bij de concurrerende Airbus A310 zijn dat acht stoelen.

De eerste versie van de Boeing 767, de 767-200, vloog voor het eerst op 26 september 1981 en kwam een klein jaar later bij United Airlines in dienst. Van de 767-200 ontwikkelde Boeing vervolgens de 767-200ER (Extended Range) met een groter vliegbereik, waarvan de eerste in maart 1984 werd afgeleverd aan El Al. Boeing bouwde in totaal 249 767-200's.

Boeing voorzag de 767 van een tamelijk grote vleugel, zodat er gemakkelijk verlengde uitvoeringen ontwikkeld konden worden. De eerste langere versie werd de 767-300, die voor het eerst vloog op 30 januari 1986 en waarvan JAL Japan Airlines in september 1986 het eerste toestel kreeg afgeleverd. Ook van de -300 verscheen een ER-versie. De ER-versies werden zeer populair op onder meer transatlantische vluchten. Verder ontwikkelde Boeing een vrachtuitvoering, de 767-300F, waarvan UPS (United Parcel Service) eind 1995 de eerste gebruiker werd.

Op 9 oktober 1999 vloog voor het eerst de nog (6,40 meter) langere 767-400ER, waarvan Boeing slechts 37 exemplaren verkocht aan slechts twee luchtvaartmaatschappijen, Delta Air Lines en Continental Airlines. Een ingekorte 767-100 is nooit gebouwd omdat deze de 757 dreigde te beconcurreren. Boeing kwam wel met enkele militaire varianten. Voor de Japanse luchtmacht werd de E-767 ontwikkeld, een vliegende radarpost (AWACS - Airborne Warning And Control System) met een grote radardisk op de rug, waarvan Japan er vier bestelde. Daarnaast levert Boeing de KC-767 voor transporttaken en het tanken van andere vliegtuigen in de lucht. Deze zijn aangekocht door Japan en Italië. Voor de Amerikaanse luchtmacht (USAF) gaat Boeing 179 tankvliegtuigen bouwen, aangeduid als KC-46A, als opvolger van de sterk verouderde KC-135.

De 767-200ER op de foto boven is van het Amerikaanse US Airways, het toestel op de foto onder is een 767-300ER van de Nederlandse maatschappij ArkeFly.



Vervolg...
* Boeing 767 * Vervolg * Foto Galerij *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com