Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 767 - vervolg

Boeing 767 Martinair

De Boeing 767 vocht vooral in de jaren tachtig een felle concurrentiestrijd uit met de ongeveer even grote Airbus A310. Het belangrijkste verschil tussen de twee is de rompdiameter. Maatschappijen waarvoor luchtvracht minder belangrijk was, kozen eerder voor de 767. Die heeft een smallere romp dan de A310 en kan daardoor in het vrachtruim niet optimaal standaard LD3 vrachtcontainers vervoeren, die uitwisselbaar zijn met de A300, de TriStar, de DC-10 en de Boeing 747. In het A310-vrachtruim passen twee rijen van die containers naast elkaar, tegen slechts één rij in de 767. Dit was voor de KLM destijds reden om één van de eerste klanten te worden van de A310. Later, toen luchtvracht binnen Europa steeds meer per vrachtwagen werd vervoerd, verving de KLM haar A310's alsnog door Boeing 767's.

Van alle civiele Boeing 767 varianten zijn er ruim duizend verkocht. Sinds eind jaren negentig verloor de 767 de concurrentiestrijd met de Airbus A330-200. Als antwoord ontwikkelde Boeing een geheel nieuwe opvolger, de 787 Dreamliner. Hoewel de productie van de 767 een aflopende zaak leek, trad er in 2007 een opleving op van verkopen voor met name de 767-300F. Ook bestelden sommige maatschappijen nieuwe 767's om het lange wachten op de sterk vertraagde 787 Dreamliner te overbruggen. Na duizend toestellen te hebben gebouwd, vervolgt Boeing de eindassemblage vanaf begin 2011 op een nieuwe, kleinere en efficiëntere productielijn. De 767 blijft dankzij de aankoop door de Amerikaanse luchtmacht van de tankerversie tot 2024 in productie. Intussen worden geleidelijk steeds meer oudere passagiers-767's omgebouwd tot vrachtvliegtuig.

In Nederland is de Boeing 767 in gebruik bij Martinair en ArkeFly. Het gaat bij deze maatschappijen om 767-300ER's. De KLM vloog van 1995 tot 2007 met in totaal twaalf 767-300ER toestellen, die inmiddels zijn vervangen door Airbus A330-200's. Ook het vroegere Air Holland en Holland Exel vlogen met de 767.

De foto boven toont een Boeing 767-300ER van Martinair. Op de foto onder is de langste 767-versie te zien, een 767-400ER in de kleuren van de Amerikaanse maatschappij Continental Airlines.



Technische gegevens van de Boeing 767-300ER (Extended Range):
Lengte: 54,94 meter
Spanwijdte: 47,57 meter
Hoogte: 15,85 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 218 - 350
Leeggewicht: 90.010 kg
Maximum startgewicht: 186.880 kg
Vliegsnelheid: Mach 0,80 (851 km/u)
Vliegbereik: 11.065 km
Motoren: P&W PW4000 (282 kN), GE CF6-80C (276 kN), RR RB.211-524G/H (265 kN)


Foto Galerij....

* Boeing 767 * Vervolg * Foto Galerij *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com