Boeing 787 Dreamliner - vervolg
Grote onderdelen van de Boeing 787 Dreamliner worden gebouwd in Japan, gaan vervolgens naar Charleston (South-Carolina) voor verdere bewerking en worden uiteindelijk overgevlogen naar de eindlijn in Everett, nabij Seattle. Voor dit vervoer ontwikkelde Boeing een speciale uitvoering van de Boeing 747 met een extra brede en hoge romp. Met deze 747LCF (Large Cargo Freighter) oftewel 'Dreamlifter' kunnen, net als met de Beluga van Airbus, grote vliegtuigonderdelen als rompdelen en vleugels worden vervoerd.
Van de 787 bouwt Boeing drie uitvoeringen: de 787-8, 787-9 en 787-10. De 787-8 is de kleinste versie, die als eerste vloog. De 787-9 heeft een langere romp en een iets grotere vleugel, alsmede een groter vliegbereik. De 787-10 krijgt een nog langere romp en vervoert ongeveer evenveel passagiers als de 777-200. Oorspronkelijk had Boeing ook een versie voor korte afstanden in gedachten: de 787-3. Die werd echter eind 2010 afgeblazen wegens gebrek aan klanten. Alleen Japan Airlines (JAL) en All Nippon Airways (ANA) bestelden de 787-3, maar kozen later voor andere versies.
De luchtdoop van de Boeing 787-8 stond aanvankelijk gepland voor augustus 2007 en de eerste afleveringen zouden in mei 2008 plaatsvinden aan de eerste klant ANA. Boeing kreeg echter te maken met productieproblemen, een staking en diverse technische complicaties. Daardoor vond de eerste vlucht pas plaats op 15 december 2009 en de certificering door FAA en EASA op 26 augustus 2011. Boeing droeg op 26 september 2011 het eerste toestel over aan ANA, meer dan drie jaar te laat. De eerste passagiersvlucht was een speciale chartervlucht van Tokyo Narita naar Hong Kong op 26 oktober 2011 en op 1 november zette ANA de 787 voor het eerst in op binnenlandse vluchten binnen Japan. De eerste Boeing 787-9 vloog voor het eerst op 18 september 2013 en de eerste vlucht van de 787-10 moet plaatsvinden in 2017.
De introductie van de 787 is niet zonder horten en stoten verlopen. Half januari 2013 kondigde de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA een vliegverbod af voor de 787. De aanleiding hiervoor was een reeks incidenten met het elektrische systeem, in het bijzonder de lithium-ion accu's. Bij een toestel van ANA vloog zo'n accu in brand. De accu is van een nieuwe technologie die een laag gewicht en snel opladen mogelijk maakt, maar die ook gevoelig bleek voor oververhitting met als gevolg brand. Boeing paste het systeem aan en na ruim drie maanden konden de Dreamliners weer vliegen.
Ondanks alle problemen is de 787 al wel een daverend verkoopsucces. In 2008 had Boeing meer dan 900 Dreamliners verkocht. Nooit eerder werden voordat een verkeersvliegtuig daadwerkelijk vloog, zoveel toestellen besteld. Dat aantal daalde geleidelijk naar onder de 800 als gevolg van de economische crisis en omdat maatschappijen alternatieven zochten vanwege het lange wachten op afleveringen. Begin 2012 stond de stand weer op 860 orders. Boeing staat voor de (niet geringe) taak de productie op te voeren van twee toestellen per maand in 2011 naar tien per maand eind 2013. Dat moet gebeuren op twee productielijnen: in Everett en op een in juni 2011 geopende tweede lijn in Charleston, waar tot drie 787's per maand kunnen worden geassembleerd.
Een Dreamliner bezocht voor de eerste keer Schiphol op 5 november 2010. Het ging om een fabriekstoestel waarmee Boeing de KLM voor het vliegtuigtype wilde interesseren. In september 2011 maakte Air France-KLM bekend 25 Boeing 787-9's te gaan bestellen en 25 opties te nemen. Deze bestelling werd in januari 2012 afgerond. Bij de KLM gaat het type vanaf 2016 de McDonnell Douglas MD-11 vervangen. De bedoeling is dat Arkefly al in 2014 als eerste Nederlandse luchtmaatschappij met de Dreamliner vliegt.
De foto boven toont een 787 van de Britse luchtvaartmaatschappij Thomson Airways. Op de foto onder is de eerste verlengde 787-9 te zien bij het opstijgen voor de eerste vlucht op 18 september 2013.
Foto: Boeing
Technische gegevens van de Boeing 787-8:
Lengte: 56,7 meter
Spanwijdte: 60,1 meter
Hoogte: 16,9 meter
Aantal passagiers: 242-381 passagiers
Leeggewicht: 118.000 kg
Maximum startgewicht: 228.000 kg
Kruissnelheid: Mach 0,85 (903 km/u)
Vliegbereik: 14.200 tot 15.200 km
Motoren: twee General Electric GEnx of Rolls-Royce Trent 1000 turbofans (284,7 kN)
|
Technische gegevens van de Boeing 787-9:
Lengte: 62,8 meter (787-10: 68,3 m)
Spanwijdte: 60,1 meter
Hoogte: 16,9 meter
Gemiddeld aantal passagiers: vanaf 280 passagiers (787-10: vanaf 300-330)
Leeggewicht: --
Maximum startgewicht: 251.000 kg (787-10: idem)
Kruissnelheid: Mach 0,85 (903 km/u)
Vliegbereik: 14.800 tot 15.750 km (787-10: 12.964 km)
Motoren: twee General Electric GEnx of Rolls-Royce Trent 1000 turbofans (320 kN) (787-10: 340 kN)
|
* Boeing 787 * Vervolg *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *
|
© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage © © Overname zonder toestemming verboden ©
|