Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Concorde - vervolg

Concorde British Airways

De Concorde leek geruime tijd commercieel aan te slaan. In 1971 waren er orders voor meer dan zeventig vliegtuigen van onder meer Pan Am, TWA, Lufthansa, Japan Airlines, Qantas en natuurlijk BOAC (nu British Airways) en Air France. De KLM plaatste enkele opties. Na de oliecrisis van 1973 werden de meeste orders geannuleerd. Uiteindelijk bleven alleen British Airways en Air France als klanten over, al vlogen er enkele toestellen tijdelijk in de kleuren van Braniff en Singapore Airlines. Er zijn niet meer dan twintig Concordes gebouwd.

Het begin van het einde van de vliegcarrière van de Concorde was het verongelukken van een toestel van Air France op 25 juli 2000 direct na de start vanaf de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Daarbij ruim honderd inzittenden en vier mensen op de grond om. De Concordes bleven vervolgens geruime tijd aan de grond tot een aantal technische problemen die mede oorzaak waren van het ongeluk waren opgelost. De Concordes gingen vervolgens weer vliegen, maar met minder succes dan voorheen. Air France en British Airways besloten daarom alweer vrij snel hun Concordes buiten dienst te stellen, ook al konden ze technisch gezien nog vele jaren mee. British Airways voerde de laatste vluchten uit in oktober 2003. De meeste toestellen zijn nu in musea te vinden of staan tentoongesteld op luchthavens, zoals het toestel op de foto op de spottersplek van Manchester Airport.

Op Schiphol is de Concorde slechts enkele keren geweest voor pleziervluchten. Dat ging meestal gepaard met protesten van de milieubeweging, die hoopte Concorde-bezoeken aan de luchthaven tegen te houden met de mededeling dat het glas van de Aalsmeerse kassen zou versplinteren door het lawaai van het vliegtuig. Dat gebeurde vanzelfsprekend niet. Toch mocht de Concorde vanwege het lawaai naderhand niet meer op Schiphol komen.

Vliegtuigbouwers bekijken voortdurend de mogelijkheden voor een opvolger van de Concorde, maar voorlopig zit dat er volstrekt niet in. Plannen voor supersonische zakenjets lijken vooralsnog meer kans te maken op realisering.

Technische gegevens van de Concorde:

Lengte: 62,17 meter
Spanwijdte: 25,56 meter
Hoogte: 11,40 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 100 - 108
Leeggewicht: 78.700 kg
Maximum startgewicht: 18.065 kg
Max kruissnelheid: Mach 2,04 (2179 km/u)
Vliegbereik: 6.580 km
Motoren: vier Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 turbojets (170,2 kN).



* Concorde * Vervolg *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's