Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Bombardier CSeries

Bombardier CSeries first flight
Afbeelding: Bombardier Aerospace



De Bombardier CSeries is een nieuw tweemotorig verkeersvliegtuig bedoeld voor het marktsegment van vliegtuigen voor 100 tot 149 passagiers. Er komen twee modellen, de CS100 en de CS300. De eerste CS100 vloog in september 2013.



Van Bombardiers Canadair Regional Jet zijn diverse steeds langere varianten ontwikkeld, maar de rek raakt er een keer uit. Wilde Bombardier Aerospace iets groters, dan moest het een heel nieuw type ontwikkelen. Opschuiven op de markt voor verkeersvliegtuigen werd voor Bombardier onvermijdelijk, want de kleinste modellen passagiersvliegtuigen, zoals de CRJ200 raken bij de luchtvaartmaatschappijen steeds minder gewild.

Toch heeft Bombardier lang geaarzeld, want met vliegtuigen met meer dan honderd stoelen, kom je in het vaarwater van Airbus en Boeing. Die zijn met de relatief zware A318 en 737-600 weinig succesvol, maar met een iets groter vliegtuig kom je op het terrein van succesnummers als de A319 en de 737-700. Eind jaren negentig werkte Bombardier aan de BRJX (Bombardier Regional Jet eXpansion) voor 80 tot 120 passengers, maar de vliegtuigbouwer zette dat project niet door. In plaats daarvan koos Bombardier toen voor het verlengen van de CRJ700 tot CRJ900. Omdat het daarmee niet echt een antwoord had op de succesvolle Embraer E-Jets, lanceerde het in 2005 een vliegtuig iets groter dan de BRJX: de CSeries, met twee versies: de C110 (110-125 stoelen) en de C130 (120-145 stoelen). Echter, begin 2006 blies Bombardier ook deze plannen af wegens gebrek aan animo bij de luchtvaartmaatschappijen en het niet beschikbaar zijn van een optimale motor. Bombardier besloot vervolgens uit de CRJ900 de CRJ1000 te ontwikkelen.

In 2008 lanceerde Bombardier de CSeries opnieuw, met aangepaste aanduidingen: CS100 en CS300. Een optimale motor was er inmiddels wel: de Pratt & Whitney Geared Turbo Fan (GTF). Bombardier kondigde de officiële lancering aan op 13 July 2008 tijdens de Farnborough Airshow en maakte tevens bekend dat Lufthansa de intentie had 30 toestellen te bestellen en 30 opties te nemen.

Volgens de planning had de eerste vlucht van een CS100 in 2012 moeten plaatsvinden, maar dat werd 16 september 2013. De eerste aflevering staat gepland voor 2014. Voor de eerste CS300 is dat 2015. Op het moment van de eerste vlucht, had Bombardier orders binnen voor 177 toestellen, plus 211 opties en andere toezeggingen van vijftien klanten. De luchtvaartmaatschappijen zijn tot dusver terughoudend met bestellen. Orders kwamen van onder meer Republic Airways (40 CS300's), Lufthansa (30 CS100's, bedoeld voor dochter Swiss Air Lines), Lease Corporation International Group (17 CS300's en 3 CS100's) en Braathens Aviation (5 CS100's en 5 CS300's). Verder hadden klanten opties geplaatst voor nog eens ruim 100 toestellen.

De afbeelding boven toont de eerste CS100 tijdens de eerste vlucht op 16 september 2013. De afbeelding onder toont een artist impression van de CS100 en de CS300 samen.

Bombardier CSeries
Afbeelding: Bombardier Aerospace

Vervolg...

* Bombardier CSeries * Vervolg *

* Dash 8 / Q Series * Bombardier CRJ * Bombardier CSeries *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's