Vliegtuig Homepage - Fokker 70

Home           Nieuwsfoto's    

 

Fokker 70

Fokker 70 Austrian Arrows



De Fokker 70 is een klein verkeersvliegtuig voor korte afstanden en vervoert ongeveer 70 passagiers. In feite is het vliegtuig een ingekorte uitvoering van de Fokker 100 en qua capaciteit (circa zeventig stoelen) de opvolger van de F28 Fellowship.



Fokker begon de ontwikkeling van de Fokker 70 in november 1992, ook al waren er op dat moment nog geen bestellingen. Fokker vertrouwde erop dat oudere F28's vervangen moesten worden en dat de behoefte aan vliegtuigen met ongeveer zeventig tot honderd stoelen sterk zou toenemen.

Als prototype gebruikte Fokker een Fokker 100, waarbij van de romp enkele stukken werden uitgezaagd. De eerste vlucht vond plaats op 14 oktober 1994. De eerste aflevering was niet aan een luchtvaartmaatschappij, maar aan de autofabriek Ford in de Verenigde Staten, die de Fokker 70 ging gebruiken als zakenvliegtuig. De belangstelling bij de luchtvaartmaatschappijen nam intussen inderdaad snel toe, zoals bleek uit orders van onder meer KLM Cityhopper, Malev, Austrian Airlines, Tyrolean, British Midland en Alitalia/Avianova. Toen de Fokker-fabriek in 1996 ten onder ging, verdrongen de maatschappijen zich om de laatste geproduceerde Fokker 70's te kunnen aanschaffen.

De Fokker 70 is gemakkelijk te onderscheiden van de Fokker 100 door de kortere romp. Een ander verschilpunt vormen de nooduitgangen boven de vleugel. Bij de Fokker 100 zijn er twee nooduitgangen naast elkaar aan beide kanten van de romp. Bij de Fokker 70 bevindt zich aan weerszijden van de romp maar één zo'n uitgang. De Fokker 70 heeft de grotere vleugelspanwijdte van de '100' overgenomen en natuurlijk de Rolls-Royce Tay motoren en de digitale cockpit.

Het toestel op de foto boven is van Austrian Arrows, de regionale tak van Austrian Airlines. Op de foto onder is een toestel te zien van Malev uit Hongarije.
Fokker 70 Malev

Vervolg....
* Fokker 70 * Vervolg * Foto Galerij *
* Fokker 50 * Fokker 70 * Fokker 100 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's