Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

McDonnell Douglas MD-90

MD-90 China Southern Airlines



De McDonnell Douglas MD-90 is een middelgroot verkeersvliegtuig voor korte en middellange afstanden en biedt plaats aan 150 tot 172 passagiers. De MD-90 is een nog weer verder verlengde variant van de DC-9 annex MD-80.



De McDonnell Douglas MD-90 vloog voor het eerst op 22 februari 1993 en onderscheidt zich van de MD-80 uiterlijk vooral door de aanzienlijk dikkere motorgondels. Daarin bevinden zich motoren van het type International Aero Engines (IAE) V2500 die het vliegtuig brandstofzuiniger en ook aanzienlijk stiller maken dan de MD-80, die met Pratt & Whitney JT8D-200 motoren is uitgerust. Oorspronkelijk wilde McDonnell Douglas de MD-90 voorzien van zogeheten 'propfans', maar uiteindelijk koos de fabrikant toch voor minder vooruitstrevende turbofans.

De MD-90 is 1,40 meter langer dan zijn voorgangers. Voor de cockpit is de MD-88 als uitgangspunt genomen, die al was voorzien van een moderne digitale beeldschermcockpit.

Na de overname in 1997 van McDonnell Douglas door Boeing besloot laatstgenoemde al spoedig de productie van de MD-90 te staken, aangezien het type concurreerde met de eigen 737. De laatste toestellen werden afgeleverd in het jaar 2000.

Het toestel op de foto boven is van China Southern Airlines. Op de foto onder is een fraai beschilderd exemplaar te zien van JAS, Japan Air System, een binnenlands vliegende maatschappij in Japan die enkele jaren geleden werd overgenomen door Japan Airlines (JAL).
MD-90 Japan Air System

Vervolg...
* MDD MD-90 * Vervolg * Foto Galerij *
* Douglas DC-8 * Douglas DC-9 * MDD MD-80 * MDD MD-87 *
* MDD MD-90 * MDD DC-10 * MDD MD-11 *




google_color_text = "FFFFCC"; //-->
= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's