Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

MDD MD-90 - vervolg

MD-90

Van de McDonnell Douglas MD-90 zijn slechts 117 exemplaren gebouwd. De vliegtuigbouwer had plannen voor een reeks varianten, maar daarvan zijn er als gevolg van de overname door Boeing slechts enkele gebouwd.

Het standaardmodel is de MD-90-30. De MD-90-30ER heeft dankzij extra brandstofcapaciteit een groter vliegbereik en de MD-90-30T (Trunkliner) is een in Shanghai gebouwde variant waarvan er, ondanks grote plannen voor licentiebouw in China, maar twee zijn geproduceerd. Deze versie is voorzien van extra wielen aan het hoofdonderstel voor operaties vanaf slecht verharde vliegvelden.

De MD-90-50 is een zwaardere uitvoering met extra ruimte voor brandstof voor een groter vliegbereik. De MD-90-55 heeft extra nooduitgangen, waardoor het aantal stoelen in charter-layout kan worden opgevoerd van 172 tot 187. Zonder die extra uitgangen zou het vliegtuig bij volle bezetting in geval van nood volgens de regels niet snel genoeg ontruimd kunnen worden. Niet-gebouwde varianten van de MD-90 behelsden onder meer ingekorte en verlengde uitvoeringen.

Op Schiphol komt de MD-90 weinig. De Finse maatschappij Blue 1 (foto boven) is de enige die het type inzet op lijndiensten naar de nationale luchthaven. Nederlandse maatschappijen hebben het type niet in gebruik of in gebruik gehad. De meeste MD-90's vliegen in het Midden- en Verre Oosten. Het toestel op de foto onder draagt de kleuren van JAL, Japan Airlines.
MD-90


Technische gegevens van de McDonnell Douglas (Boeing) MD-90-30:

Lengte: 46,51 meter
Spanwijdte: 32,87 meter
Hoogte: 9,40 meter
Aantal passagiers: 152 - 172 (MD-90-55: 187)
Leeggewicht: 39,915 kg
Maximum startgewicht: 70,760 kg
Kruissnelheid"Mach 0,76 (811 km/uur)
Vliegbereik: 3.860 km
Motoren: twee IAE V2525-D5 turbofans (111,2 kN)


Foto Galerij....
* MDD MD-90 * Vervolg * Foto Galerij *
* Douglas DC-8 * Douglas DC-9 * MDD MD-80 * MDD MD-87 *
* MDD MD-90 * MDD DC-10 * MDD MD-11 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's