Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Sukhoi SuperJet 100 - vervolg

Sukhoi SuperJet 100 Aeroflot
Foto: SuperJet International
Het ontwerp van de SuperJet is in hoge mate conventioneel, met twee motoren onder de vleugel, net als bij de Boeing 737, de Airbus A320 en de Embraer E-Jets. In de cabine is plaats voor vijf stoelen naast elkaar (twee-plus-drie met daartussen een gangpad). De romp heeft een double-bubble doorsnede (zeg maar de vorm van een '8') om de stahoogte in de cabine te verhogen en een hoger vrachtruim te verkrijgen.

In de SaM146 motor is technologie verwerkt van de CFM56 turbofan-motor, waarmee onder andere de Boeing 737 is uitgerust. Er is veel aandacht besteed aan het vergemakkelijken van het onderhoud. Zo kunnen de fanbladen van de motor worden verwijderd zonder dat de hele motor van de vleugel gehaald hoeft te worden. De motor heeft ook 20 procent minder onderdelen dan vergelijkbare motoren, eveneens om de onderhoudskosten te beperken. Het geluidsniveau moet voldoen aan de ICAO hoofdsuk 4 standaard. Suchoi claimt voor de SuperJet een iets hogere economische kruissnelheid dan de concurrentie.

Het vliegtuig is voorzien van een elektronisch fly-by-wire systeem voor de bediening van de roeren, het onderstel en het remsysteem. In de cockpit is, net als bij de Airbus A320, een zogeheten 'sidestick' toegepast in plaats van een stuurkolom. Aan boord bevinden zich verder tal van westerse systemen van onder meer Thales (avionica), Liebherr (besturingssystemen), Messier Dowty (onderstel), Honeywell (hulpmotor (APU)) en Hamilton Sundstrand (elektrisch systeem).

Tot de andere eerste klanten behoren Armavia, Aeroflot, Malev, Kartika Airlines (Indonesië), Orient Thai Airlines, Interjet (Mexico) en enkele verhuurbedrijven. Itali Airlines werd de eerste niet-Russische maatschappij die het type bestelde, in juni 2007. Het betrof een order voor tien toestellen, maar deze werd later uit het orderboek geschrapt omdat de maatschappij in financiële problemen kwam. In het voorjaar van 2011 waren er volgens Sukhoi in totaal ruim 150 toestellen verkocht.

Sukhoi SuperJet 100 Aeroflot Skyteam
Foto: SuperJet International


Technische gegevens van de Sukhoi SuperJet 100-95

Lengte: 29,94 meter (SuperJet 100-75: 26,44 m)
Spanwijdte: 27,80 meter
Hoogte: 10,28 meter
Aantal passagiers: 98 (SuperJet 100-75: 78 )
Leeggewicht: 25.100 kg
Maximum startgewicht: 45.880 kg
Kruissnelheid: 828 km/uur
Vliegbereik: 3.048 km.
Motoren: twee PowerJet SaM146 (69 kN)



* Sukhoi SuperJet * Vervolg *

= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com