Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Tupolev Tu-154

Tupolev Tu-154 UTair
Foto: UTair



De Tupolev Tu-154 is een middelgroot driemotorig verkeersvliegtuig voor middellange afstanden. Het vliegtuig geldt als de Russische tegenhanger van de Boeing 727. De Tu-154 vervoert afhankelijk van de cabine-indeling 150 tot 180 passagiers.



De Tupolev Tu-154 is ontwikkeld als opvolger voor diverse vliegtuigtypen die Aeroflot in de jaren zestig inzette voor binnenlands luchtverkeer: de Tu-104 (het eerste Russische straalverkeersvliegtuig), alsmede de Antonov An-10 en de Ilyushin Il-18 turboprops. Het nieuwe vliegtuig moest geschikt zijn voor starts en landingen vanaf onverharde en relatief korte banen, een hoge snelheid kunnen halen, op grote hoogte kunnen vliegen boven het meeste andere luchtverkeer en een behoorlijk vliegbereik hebben.

Het resultaat werd een driemotorig vliegtuig waarbij de motoren achteraan de romp zijn bevestigd op dezelfde manier als bij de Boeing 727: twee motoren in gondels aan weerszijden van de romp en één achterin de romp met een S-vormige luchttoevoer door de staart. Andere kenmerken zijn een T-staart en een uit de kluiten gewassen onderstel met zes wielen voorzien van lage-drukbanden aan elke hoofdwielpoot voor een goede gewichtsverdeling op onverharde banen. De hoofdwielpoten worden net als bij de eerdere Tupolev modellen Tu-104, Tu-124 en Tu-134 opgetrokken in gondels aan de achterkant van de vleugel. De oorspronkelijk toegepaste motoren waren Kuznetsov NK-8 turbofans, waarmee ook de viermotorige Ilyushin Il-62 is uitgerust.

De Tupolev Tu-154 vloog voor het eerst op 4 oktober 1968 en kwam begin 1972 in dienst bij Aeroflot. De NAVO gaf het vliegtuig de codenaam 'Careless'. Aanvankelijk ontwikkelde Tupolev drie basisversies: de Tu-154, de Tu-154A met een hoger startgewicht en krachtiger motoren en de nog zwaardere Tu-154B. De Tu-154S is een uitvoering als vrachtvliegtuig van de Tu-154B. De Tu-154M-100 is een versie met Westerse avionica, waarvan er maar drie zijn gebouwd.

In 1982 maakte de verder verbeterde Tu-154M de eerste vlucht, voorzien van efficiëntere Aviadvigatel D-30KU turbofan motoren, waarmee het vliegtuig economischer, stiller en betrouwbaarder werd. Een voorgestelde tweemotorige uitvoering, de Tu-154M-2, met twee Aviadvigatel PS-90A turbofans, is nooit gebouwd.

Tupolev heeft twee toestellen bij wijze van experiment aangepast voor het vliegen op waterstof en aardgas, aangeduid als Tu-155 en Tu-156. De Tu-155 vloog eind jaren tachtig met één van de motoren geschikt voor aardgas of waterstof. Bij de Tu-156 zijn alle drie de motoren geschikt voor waterstof of aardgas.

Het op de foto boven getoonde toestel is van de Russische luchtvaartmaatschappij UTair, dat gebaseerd is op de luchthaven van Tyumen. De foto onder laat een Tu-154 zien van Belavia uit Wit-Rusland.
Tupolev Tu-154 Belavia

Vervolg....

* Tu-154 * Vervolg * Foto Galerij *
* Tupolev Tu-134 * Tupolev Tu-144 * Tupolev Tu-154 * Tupolev Tu-204 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's