Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Yakovlev Yak-40

Yakovlev Yak-40 Turkmenistan



Van de Yakovlev Yak-40 zijn in totaal 1011 toestellen gebouwd, waarvan er ruim honderd werden geëxporteerd naar andere landen. De productie eindigde rond 1980, maar er vliegen nog steeds honderden exemplaren rond.

Van de Yak-40 bestaan verschillende versies. De Yak-40K is een vrachtuitvoering met een grote vrachtdeur en geschikt voor het vervoer van ruim drie ton vracht. De Yak-40D heeft extra brandstoftanks ter verhoging van het vliegbereik en de Yak-40V is een zwaardere uitvoering met krachtiger motoren. Voor de export ontwikkelde Yakovlev de Yak-42EC met Westerse avionica. Speciale uitvoeringen van de Yak-40 zijn gebruikt voor onder meer troepenvervoer, medische evacuatie en weeronderzoek. De Yak-40 is de laatste jaren in toenemende mate in gebruik als zakenvliegtuig.

Plannen om de Yak-40 in de Verenigde Staten te bouwen als Yak-40TL met Garrett TFE731 turbofan motoren en westerse avionica zijn niet doorgegaan. Ook waren er plannen voor een tweemotorige versie met Lycoming LF 507 motoren. Een verlengde uitvoering, de Yak-40M, voor veertig passagiers werd ook nooit gebouwd.

Van de NAVO kreeg de Yakovlev Yak-40 de codenaam 'Codling'. Op Schiphol is het vliegtuigtype nooit veel te zien geweest. Het toestel op de foto is in gebruik bij Turkmenistan Airlines.

Technische gegevens van de Yakovlev Yak-40:

Lengte: 20,36 meter
Spanwijdte: 25,00 meter
Hoogte: 6,50 meter
Vleugeloppervlakte: 70,0 m2
Maximum aantal passagiers: 32
Leeggewicht: 9.400 kg
Maximum startgewicht: 16.000 kg
Max. kruissnelheid: 550 km/uur.
Vliegbereik: 1.450 - 1.800 km
Motoren: drie Ivchenko AI-25 turbofans (14,7 kN)



* Yakovlev Yak-40 * Vervolg *
* Yakovlev Yak-40 * Yakovlev Yak-42 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's